Publicat el 10 ago 2017

DIEM NO, A LA PROPOSTA D’ENLLAÇ FERROVIARI PEL BAIX GAIÀ


Nota de premsa:                    Ferran, 10 d’agost de 2017
 
 
DIEM NO, A LA PROPOSTA D’ENLLAÇ FERROVIARI PEL BAIX GAIÀ
 
Arran de les notícies aparegudes als mitjans de comunicació, a partir del document de “Diagnosi i proposta de millora del servei ferroviari al Camp de Tarragona” presentat per les plataformes pdf.camp (Plataforma per la defensa d’un ferrocarril públic i de qualitat) i la PTP (Promoció del transport públic), els sotasignants d’aquest escrit, volem expressar el nostre TOTAL REBUIG a la proposta de construcció d’una via d’enllaç entre la línia d’alta velocitat i la línia convencional pel Baix Gaià, entre els pobles de Ferran (Tarragona) i la Pobla de Montornès. De fet, una proposta similar ja es va plantejar amb la construcció de la línia de l’alta velocitat, i en aquell moment, igual que ara, vam expressar la nostra total disconformitat.

 


Font: pdf.camp i PTP, pàgina 27
 
L’impacte ambiental i social d’aquesta proposta és molt elevat, tenint en compte que és un territori on ens pocs quilòmetres, conviuen diverses infraestructures com ara diverses carreteres, autopista AP7, línia de tren convencional i línia d’Alta Velocitat. La possible construcció d’aquest enllaç per Ferran, suposaria deixar envoltat d’infraestructures aquest petit poble del Baix Gaià, així com l’impacte paisatgístic i acústic que suposaria. El mateix passaria amb el poble d’Altafulla, que veuria com amb la construcció d’aquesta nova línia de tren, el sud est del municipi es queda sense cap espai lliure i per tant, quedaria del tot envoltat entre carreteres i línies ferroviàries. I La Pobla de Montornès, vila que té a tocar la línia d’alta velocitat i l‘autopista. No entenem, que es plantegi aquesta infraestructura de gran impacte sobre el territori i la inversió que suposa, ja que des de diversos estaments s’ha dit reiteradament, que el tercer fil és una solució provisional i precisament aquesta proposta, afavoria tot el contrari.
 
La proposta d’aquest enllaç ferroviari, afecta de ple la Vall del Gaià i les seves hortes fèrtils. Les hortes de Ferran, on actualment hi ha camps de sembrat, avellaners i horta, són també un estratègic corredor biològic per la fauna. La seva destrucció, suposaria un nou impacte sobre aquest tram baix del riu Gaià, declarat Espai d’Interès Natural i integrat a la Xarxa europea Natura 2000.
 
El document de diagnosi plantejat per aquestes dues plataformes, exposa una problemàtica molt seriosa, que deixa al descobert una greu mancança de gestió i retard en infraestructures, permetent que per exemple, actualment les mercaderies perilloses circulin per la ciutat de Tarragona. Pensem que cal un debat ampli i transparent sobre aquesta qüestió amb la participació del territori. Cal optar per una alternativa que garanteixi la millor solució i amb menys impacte, que compti amb la participació i acceptació del territori i que garanteixi els serveis necessaris per tal de facilitar la mobilitat de les persones.
 
Entitats sotasignants d’aquest escrit:
  • Federació de Veïns de Llevant
  • Associació Mediambiental la Sínia
  • L’Esquerra Independentista d’Altafulla – L’EINA-AM
  • Acord per La Riera - Entesa
  • Associació Terres del Gaià
  • Ecologistes en Acció – GETE
  • Associació de Veïns de La Móra i Tamarit

20170810 - Diversos partits i entitats rebutgen enllaçar la línia convencional de tren amb la d'AVE pel Baix Gaià - http___delcamp.cat